Anja Van Engeland

impresariaat

Trilando

Anja Van Engeland (sopraan)

 

 

 

 

Anja Van Engeland studeerde aan het Lemmensinstituut te Leuven met grootste onderscheiding, specialiseerde zich vervolgens aan het conservatorium van Antwerpen en vervolmaakte zich daarna bij Opera Studio Vlaanderen. Ze volgde masterclasses bij o.a. Helmut Deutsch, Mary Brennan, Robert Alderson, Suzanne Eken en Gemma Visser. Naar aanleiding van haar beloftevolle optreden op het Belvedère-Concours te Wenen kreeg ze een bijzondere opera-coaching en werden haar diverse rollen aangeboden.

Na haar studies aan Operastudio Vlaanderen werd ze geëngageerd voor de rollen als Sophie Scholl (Die Weisse Rose/Udo Zimmerman), Leíla (les Pecheurs de Perles/Bizet), Elvira (I Puritani/Bellini) Eerste Dame en Eerste Knaap (Der Zauberflöte/Mozart), Mimi (la Boheme/Puccini), Elvire (la Muette de Portici/Auber), Aennchen (Freischutz/Weber), Ophelia (Hamlet/Thomas)

 

In Opéra Royal de Wallonie zong zij in 2014 de rol van Constance ( Enlèvement au Sérail/W.A.Mozart). In 2010/2011 zong ze daar met groots succes de rol van Micaela (Carmen).

Ook zong ze in 2014 de rol van Tosca in 2 concertante uitvoeringen in Nederland.

In oktober 2011 maakte ze haar debuut aan de Nederlandse Opera als Magd 4 in Elektra van R. Strauss.

In Opera Zuid zong ze in seizoen 2009/2010 Alicia Ford (Falstaff/ Verdi) en Marguerite (Faust/Gounod). In 2004 zong ze daar al eerder de Koningin van de Nacht (Die Zauberflöte/W.A.Mozart)

In de Vlaamse Opera was Anja Van Engeland te horen als Nicolette (L’Amour des trois Oranges/Prokofiev), Laura (Louisa Miller/Verdi), Ygraine (Barbe-bleu/Dukas) Berta (il barbiere di Siviglia/Rossini), Koningin van de nacht (Toverfluitproductie voor jongeren), Tweede viool (Prova d`orchestra/Battistelli) en in juni 2006 maakte ze haar roldebuut als Freia (Das Rheingold). Voorts zong ze er Gerhilde (Der Walküre, 2007) en Female Chorus (The Rape of Lucretia van Benjamin Britten, 2008)

Ze werkte samen met dirigenten als o.a. : Ivan Törzs, Michel Tilkin, Francois Xavier Roth, Eric Lederhandler, Peter Robinson, Friedrich Pleyer, Walter Proost, Patrick Fournillier, Per Otto Johanson, Ivan Anguelov, Balazs Kocsar, Elgar Howarth, , Eivind Aadland, Ed Spanjaard, Eric Delson, Luca Pfaff, Hervé Niquet, Massimo Donadello, Bartholomeus-Hendrik Van de Velde en Marc Albrecht.

Ze werd geregisseerd door Stephen Lawless, Guy Joosten, Emilio Sagi, Ivo Van Hove, Nicola Glück, Andrea Schwalbach, Frank Van Laecke, Wim Trompert en Carlos Wagner.

 

Als concertzangeres is Anja Van Engeland ook een graag geziene gaste. Samen met het symfonieorkest van Vlaanderen o.l.v. David Angus vertolkte ze de Nursery Songs van Piet Swerts. In het kader van het Mozart-jaar vertolkte ze onder meer Mozarts Mis in c klein in het Paleis voor Schone Kunsten in Brussel. In het PSK zong ze de Sea-Symphony van R.V.Williams en het Requiem van Verdi.

Ze trad op met het Nationaal Orkest van België olv Theodor Guschlbauer. In 2012 zong ze met het Belgisch Nationaal Orkest olv Kwame Ryan de 9de van Beethoven. Verder verleende ze haar medewerking aan een Rossini programma met het Symfonieorkest van Vlaanderen. In 2012/2013 zong ze meermaals het Requiem van Verdi met verschillende orkesten. Met het Brussels Philharmonic zong ze in Debussy’s l`Enfant prodigue en Le Gladiateur.

 

Met het Filharmonisch orkest van Luxemburg nam ze Der Geiger von Echternach van Lou Koster op CD op.

 

Sinds 2015 vormt ze samen met pianist Toon Spaepen het liedduo “ TastiVoce”

 

 

 

 

Anja Van Engeland graduated with the highest distinction as “Master of Music” at the Belgian Lemmens Institute (Leuven), where she was coached by Dina Grossberger.

She then followed a postgraduate study for singing and opera at the Antwerp School of Music and was eventually accepted as a member of the Flanders Opera Studio.

Anja Van Engeland followed master classes with Helmut Deutsch, Cyndia Sieden, Mia Besselinck, Robert Alderson, Mary Brennan, Suzanne Eken and Gemma Visser.

 

She started her career by singing parts including Clorinde (La Jolie parfumeuse), Giacinta (La Finta Semplice), Juliet (Romeo & Juliet), Amor (Orfeo ed Euridice) and Mme Silberklang (Der Schauspieldirektor).

 

After leaving the Flanders Opera Studio she was immediately offered singing roles as : Sophie Scholl (Die weisse Rose), Leila (Les Pêcheurs de Perles), Elvira (I Puritani), First lady and Queen of the night (Zauberflöte), Mimi (La Bohème), Elvire (La Muette de Portici), Aennchen (Freischütz) and Ophelia (Hamlet).

 

At the Flanders Opera Anja Van Engeland was engaged as Nicolette (L’amour des trois oranges), Laura (Louisa Miller), Berta (Il Barbiere di Siviglia), Queen of the night (Zauberflöte), the so- called “Second Violin” (in the contemporary opera “Prova d’orchestra” by Giorgio Battistelli) and in June 2006 she made her debut as Freia (Das Rheingold).

In 2007 she sang the part of Gerhilde (Der Walküre) and eventually she returned as the Female Chorus in Britten’s The Rape of Lucretia (Dec. 2008).

 

At the Opéra de Wallonie (Dec. 2010) she made her successful debut as Micaela (Carmen) alongside José Cura, and in March 2014 she also appeared as Konstanze in a French version of Entführung aus dem Serail.

 

For the company Opera-Zuid (Maastricht/ The Netherlands) in the 2009/2010 season she took on the roles of Alicia Ford (Falstaff) and Marguerite (Faust).

 

In 2011 she made her debut at the National Opera & Ballet in Amsterdam as Magd 4 in Elektra.

 

In May 2014 she sang Tosca during concerts in the Netherlands.

 

In the meantime she has worked with conductors such as Ivan Törzs, Michel Tilkin, Francois Xavier Roth, Eric Lederhandler, Peter Robinson, Friedrich Pleyer, Patrick Fournillier, Per Otto Johanson, Ivan Anguelov, Balazs Kocsar, Elgar Howarth, Eivind Aadland, Ed Spanjaard, Eric Delson, Pierre Cao, Luca Pfaff, Theodor Guschlbauer, Hervé Niquet, Massimo Donadello, Kwame Ryan and Marc Albrecht.

 

She has been stage-directed by Stephen Lawless, Guy Joosten, Emilio Sagi, Ivo Van Hove, Nicola Glück, Andrea Schwalbach, Frank Van Laecke, Wim Trumpert, Yann Dacosta and Carlos Wagner.

 

In concerts Anja Van Engeland was engaged to sing soprano parts in “Der Tod Jesu” (Carl Heinrich Graun), the Stabat Mater by Pergolesi, the Cantata 137 by J.S. Bach, “In exitu Israel” by Jan Dismas Zelenka, “Laetatus sum” by Scarlatti, Vivaldi’s “Magnificat” and Antonio Caldara’s “Te Deum”. With the Flanders Symphony Orchestra led by David Angus, she created and sang the “Nursery Songs” by the Belgian composer Piet Swerts. With the Flemish Radio Orchestra she regularly performs opera arias in concerts.

She has frequently sung at Brussels’s Palais des Beaux-Arts in works such as Mozart’s C-minor Mass, Bruckner’s Mass 1, Haydn’s “Creation”, the Sea-Symphony ( December 2010) by R.V. Williams, Verdi’s Requiem ( 2011-2012-2013) and Beethoven 9.

 

With the Luxemburg Philharmonic Orchestra she recorded in 2009 “Der Geiger von Echternach” by Lou KOSTER.

 

Since the beginning of 2015 Anja has been the other half of the Lieder Duo TastiVoce which she formed together with Toon Spaepen.

Trilando - impresariaat